در راس هرم صنعت ساختمان، سرمایه گذاران قرار دارند، فارغ از اینکه سرمایه گذار بخش خصوصی است یا دولتی،. در صورتی که سرمایه گذاری در این صنعت فعالیت نکند، تمامی فعالان این حوزه بدون کار خواهند بود. این مهم شامل شهرداری ها، سازمان های نظام مهندسی، ادارات ثبت، مهندسین، پیمانکاران، مشاورین املاک، تولید و تامین کننده گان مصالح و کالاهای ساختمانی، می شود.

ما در بارادکاما با این باور که سرمایه گذار، مهمترین و والاترین رکن این صنعت است، خدمات ویژه و منحصر به فردی در این خصوص به مشتریان خود ارائه می دهیم. حضور آقای علیرضا کریم، مدیریت عامل مهندسین مشاور بارادکاما، در هیات مدیره انجمن شرکت های مشاور سرمایه گذاری و نظارت طرح های ایران و تدوین اولین آیین نامه مشاوره سرمایه گذاری با همکاری انجمن یاد شده و دانشگاه خوارزمی و استفاده از ۴۷ سال سابقه بانک صنعت و معدن در حوزه مدیریت سرمایه گذاری (بالغ بر ۴۷هزار پروژه در این فرآیند بررسی شده اند)، توسط مهندسین مشاور بارادکاما، این شرکت را دارای بالاترین سطح دانش و تجربه در حوزه مدیریت سرمایه گذاری نموده است.

خدمات مشاوره سرمایه گذاری شامل ۴ فرآیند اصلی زیر می باشد:

  • مطالعه فرصت (Opportunity Study): که در دو سطح بررسی فرصت در بین کسب و کارهای مختلف و بازارهای مختلف داخل یک کسب و کار می شود. در این فرآیند از بین کسب و کارهای مختلف یک کسب و کار مناسب ترجیحات مشتری انتخاب شده و در کسب و کار تعیین شده، بازارهای مختلف بررسی شده و بازار بهینه برای سرمایه گذاری مشتریان بارادکاما، پیشنهاد می گردد.
  • مطالعات امکان سنجی (Feasibility Study): به معنی بررسی امکان ها و سناریوهای مختلف، فرصت شناسایی شده در فرآیند مطالعه فرصت می باشد. بررسی کاربری ها، کانسپت ها و ابعاد مختلف فنی پروژه و اثرات آن بر سود و زیان سرمایه گذاران و بررسی ریسک هر سناریو و اعلام آن به مشتریان بارادکاما، عمده نتیجه این فرآیند و مطالعه می باشد.

یکی از مهمترین کاربردهای این مطالعات در قراردادهای مشارکت در ساخت است. متاسفانه بیش از ۷۳% قراردادهای مشارکت در ساخت دچار اختلاف می شوند؛ مهمترین عامل این اختلاف ها، ایجاد حس غبن و یا ضرر در یکی از طرفین قرارداد مشارکت است. به تجربه شاهد بوده ایم حتی ایرادات و اختلافات فنی در قراردادهای مشارکت، ریشه مالی دارند. حضور یک مشاور سرمایه گذاری در زمان عقد قرارداد و تعیین درصد مشارکت و میزان بلاعوض و یا قرض الحسنه مبادله شده در زمان قرارداد، در صورتیکه با بررسی یک مشاور سرمایه گذاری و آموزش و انتقال مفاهیم آن به طرفین قرارداد مشارکت، باعث کاهش اختلافات بعد از عقد قرارداد می شود. این تنها یکی از چندین کاربرد مطالعات فرصت در پروژه های ساختمانی می باشد.

  • طرح کسب و کار (Business Plan): طرح یا برنامه کسب و کار یا اصطلاح رایج ”بیزنس پلن”، نقشه راه عملی برای یک سرمایه گذار و فعالان صنعت ساختمان است. متاسفانه بسیاری از سرمایه گذاران با این تصور و استدلال که چون در ایران ثبات اقتصادی پایینی وجود دارد و نمی توان تغییرات عوامل مهم اقتصادی مثل تورم، نرخ ارز و … را پیش بینی کرد، طرح کسب و کار را یک سند بی اعتبار و بیشتر برای نمایش می دانند. ما در بارادکاما هم، به ضعف ساختار اقتصادی کشور اذعان داریم، ولی به نظر شما احتیاج به یک نقشه درست در مسیری مستقیم و روشنایی روز واجب تر است یا مسیری ناشناخته و پر خطر و در تاریکی شب؟ طرح کسب و کار، سندی نیست ک یکبار نوشته شود و برای طول مدت پروژه اجرا شود؛ طرح کسب و کار یک برنامه استراتژیک است که فعالیت های عملیاتی آن (مالی، فروش، هزینه و …) باید بر اساس پیشرفت کار و تغییرات محیطی (اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، قانونی و حتی فنی) به صورت مستمر بازبینی و به روزرسانی شود ولی با این شرط که تمامی تغییرات باید در راستای برنامه و هدف استراتژیک پروژه باشد که در بیزنس پلن تدوین شده است. برای همین اساساً طرح کسب و کار یک سند زنده (Live Document) و پویا است که می بایست توسط مشاور توسعه گری پروژه مدام سنجش و به روزرسانی شود.
  • طرح توجیهی (Business Case): به سه دلیل عمده ممکن است که نیاز به تامین سرمایه برای پروژه و استفاده از منابع مالی افرادی به غیر از مالکان پروژه، الزام شود؛ اول عدم کفایت سرمایه مالک پروژه، دوم پایین بودن نرخ بازگشت داخلی (IRR) پروژه که با استفاده از سرمایه منابعی غیر از منابع مالک پروژه نرخ بازگشت سرمایه (ROR) مالک پروژه بالا می رود، کاهش ریسک سرمایه گذاری مالک پروژه.

هر زمان نیاز به استفاده از سرمایه افرادی غیر از مالکان پروژه باشد، نیاز به توجیه آن افراد جهت ترغیب آنان به سرمایه گذاری در پروژه ما می باشد. سندی که برای توجیه سرمایه گذار خارجی استفاده می شود را “طرح توجیهی” می نامند. متاسفانه به دلیل دانش مالی پایین بسیاری از مشاوران در ایران، “طرح توجیهی” (Business Case) و مطالعه امکان سنجی” (Feasibility Study) یکسان و بعضاً به جای هم به کار گرفته می شود، حال آنکه مراحل و بخش های یک مطالعه با یک طرح اساساً با هم متفاوت هستند. در مطالعات امکان سنجی عمده تمرکز بر خود پروژه و سناریوهای ممکن و احتمالی آن است، در حالیکه در طرح توجیهی (که زیر مجموعه بخش مالی طرح کسب و کار است) سناریوی انتخاب شده و علاوه بر آن، صلاحیت ها و اعتبار خود مالک (سازنده) پروژه و همچنین احتمال و شرایط باز پرداخت سرمایه تامین شده نیز باید بررسی گردد.

در تصویر زیر توالی و ارتباط بین خدمات مختلف حوزه مشاوره سرمایه گذاری نمایش داده شده است.

0