مدیریت سیگنال‌های جانبی در کسب‌وکار

 در مطالب تلگرام

سوپرمارکت‌های بزرگ‌تر کالاها را باقیمت کمتری نسبت به سوپرمارکت‌های کوچک‌تر عرضه می‌کنند. یا فروشگاه‌های لباس با ویترین ساده قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به فروشگاه‌های پرزرق‌وبرق دارند. یا کافی‌شاپ‌های ساده و پرتردد ارزان‌تر از کافی‌شاپ‌های دنج با دکوراسیون خاص دارند. به نظر شما این‌طور نیست؟
این موارد نمونه‌ای از تصورات قالبی است که اغلب در جامعه وجود دارد. درحالی‌که مثال‌های نقض نیز بسیار است اما واقعیت این است که مردم آن‌ها را باور دارند.
رایان همیلتون و الکساندر چرنو (Ryan Hamilton and Alexander Chernev) در تحقیقی با عنوان قیمت پایین تازه ابتدای راه است: تصور از قیمت در مدیریت خرده‌فروشی (Low Prices Are Just the Beginning: Price Image in Retail Management) سه نشانه برجسته‌ای که در تصور از قیمت مشتریان در خرده‌فروشی‌ها تأثیر دارند بیان کرده‌اند.
این سه نشانه عبارت‌اند از: ۱- تعداد زیاد=قیمت کم. ۲- تجمل=قیمت بالا ۳- محصولات غیرمعمولی = قیمت بالا.
هرچند این تحقیق در مورد خرده‌فروشی‌ها می‌باشد اما در مورد تمامی کسب‌وکارها چنین نشانه‌ها و باورهایی وجود دارند. مکان جغرافیایی مرکز کسب‌وکار شما، دکوراسیون اتاق‌ها، رنگ‌ها و تزئینات، نحوه لباس و آرایش کارکنان، سن و سال و حتی ترکیب جنسیتی کارکنان خواسته یا ناخواسته نشانه‌هایی را به مشتریان ارسال می‌کند؛ باکمی مرور می‌توانید در کسب‌وکار خود چنین باورهایی را بیابید. به‌عنوان‌مثال شرکت تأمین مصالح ساختمانی که تزیینات بسیار لوکسی دارد و کارکنان آن خوش‌سیما و برند پوش هستند، این تصور را در ذهن مشتری ایجاد می‌کند که این شرکت هزینه این تزیینات و خوش‌پوشی را با دریافت قیمت بالاتر از مشتری جبران می‌کند، مشتری برای تأمین مصالح ساختمانی خود یک جای خاکی‌تر را حرفه‌ای‌تر و مناسب‌تر می‌داند. بدون توجه به این نشانه‌ها ممکن است در ارتباط با مشتریان خود دچار مشکل شوید و نتوانید به‌خوبی مشتریان را جذب و نگهداری کنید. تصورات قالبی چه درست، چه نادرست واقعیتی است که وجود دارد و مشتریان به آن باور دارند. لذا غفلت از آن‌ها تنها به ضرر شما خواهد بود. لذا ضروری است هر سازمان در طرح‌ریزی استراتژی‌های خود به این موارد توجه نمایید و از مدیریت آن‌ها غافل نباشد.

نوشته های اخیر
0